tisdag 28 december 2010

Mönstret som jag lovade...

...är färdigt nu! :-D
Så om ni är riktigt sugna på en god glass men inte vill ha den i er så kan ni försöka er på denna:

Mönster på en virkad strutglass!

Detta är ett bra mönster som man kan göra ganska snabbt .
Den är ca.10cm hög.
Jag har använt virknål: 2.5mm.

Förkortningar:
fm = fastmaska
sm = smygmaska
st =stolpe
m = maska
V = varv

Strut:

V.1: 3fm
V.2: ett enkelt varv
V.3: 2i1
V.4-5: två enkla varv
V.6: 1fm. 2i1
V.7-8: två enkla varv
V.9: 2fm, 2i1
V.10-11: två enkla varv
V.12: 3fm, 2i1
V.13-14: två enkla varv
V.15: 4fm, 2i1
V.16-17: två enkla varv
V.18: 5fm, 2i1
V.19-20: två enkla varv

Fäst tråden.

Glassen:

V.1: 5fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
V.5: 3fm, 2i1
V.6: 4fm, 2i1
V.7: 5fm, 2i1
V.8-11: fyra enkla varv
V.12: 3fm, 2à1
Nu ska du göra kanten på glassen:
Gör 7st i en fastmaska och sen en sm i nästa maska.
Gör sen 7st i nästa fm och sen en sm i m efter det o.s.v. tills det inte får plats fler.
Spara en bit garn.

Sy sen fast glassen på struten och brodera strössel på glassen.
KLART!



Säg gärna till om du har virkat en sån här och sen laggt upp bilden på din blogg, det är alltid kul att att ens mönster andvänds. 



Även om detta är ett gratis mönster så är det inte okej att lägga ut mönstret på någon annan hemsida utan att ha frågat mig om lov först, det är inte heller okej att säga att mönstret är ens eget. Man får inte heller sälja mönstret.
Och man får inte sälja figurer gjorda efter mina mönster!
Men ni får gärna ge bort figurer gjorda efter detta mönster!
Man får även visa upp figurerna på sin egen blogg men glöm då inte att länka till min blogg om du har gjort glassen efter mitt mönster.


1 kommentar:

  1. Jag har virkat en glass att ge bort som en förlåtgåva för att en beställning blev knasig. Kolla här:http://waitmstar.blogspot.com/2011/06/virkad-glass.html

    SvaraRadera