tisdag 11 januari 2011

Inte hunnit men så mycket virkning idag..

Idag började skolan. Det var jobbigt att gå upp redan klockan sju när man är van vid att gå upp vid elva tiden. Men, men... Det var ialla fall en bra skoldag med lite arbete.
Men jag har ju somsagt inte hunnit virka så mycket men jag har fått ihop ett litet halsband.
Ett halsband med en virkad liten bakelse!
Och jag tyckte att ni kunde få mönstret om ni skulle vilja virka en egen bakelse berlock.
Här kommer mönstret.

Mönster på mini bekelse!

Denna lilla godbit är en bra sak att virka när man känner att man måste virka men inte orkar virka något som är så stort. Detta kan du också sätta i en kedja till ett sött halsband. Det gjorde jag, och det känns lite speciellt att samtidigt bära ett halsband med en virkad sak i.
Förkortningar:
fm = fastmaska
lm = luftmaska
st = stolpe
sm = smygmaska
m = maska
2i1 = öka (2 fm i en m)
2
à1 = minska (virka ihop 2 fm)
v. = varv
Tårta:
V.1: 5fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
V.5: 3fm, 2i1
V.6-9: 4 enkla varv
Byt till vitt garn
V.10: ett enkelt varv
V.11: 4lm, hoppa över 1fm, 1sm i nästa. Upprepa varvet ut.
Fäst tråden.

Under sidan till tårtan:
V.1: 6fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
Spara en bit att fästa med.

Grädde:
Man kan göra den lite som man vill men jag gjorde min grädde såhär:
V.1:  5fm
V.2: 4st i en maska, en sm i nästa
Gör 5st i samma maska som du gjorde sm i.
1 sm i nästa, 4st i samma maska som du gjorde den senaste sm i.n1 sm i nästa.
5st i samma sm som du gjorde senast. Avsluta med en sm.
Spara en bit att fästa med.
Blomma:
V.1: 5fm
V.2: 5lm 1sm i nästa. Upprepa varvet ut.
Spara en bit att fästa med.
Montering.
Sy fast bottenplattan till tårtan men när du kommit halvvägs men att sy fast plattan så ska du stoppa med vadd eller liknande. Sy fast grädden och ovan på den syr du fast blomman.
Om du vill ha den i en kedja så kan du sätta i en ring och sen trä in den i kedjan.
Hoppas att du blir nöjd!
KLART!


Även om detta är ett gratis mönster så är det inte okej att lägga ut mönstret på någon annan hemsida utan att ha frågat mig om lov först, det är inte heller okej att säga att mönstret är ens eget. Man får inte heller sälja mönstret.
Och man får inte sälja figurer gjorda efter mina mönster!
Men ni får gärna ge bort figurer gjorda efter detta mönster!
Man får även visa upp figurerna på sin egen blogg men glöm då inte att länka till min blogg om du har gjort bakelsen efter mitt mönster.

3 kommentarer:

  1. Hihi tack!
    Fanniezzz: För att sätta i en ring kan du behöva två stycken tänger. Så du har din lilla ring och liksom öppnar den med tängerna och sätter sedan in ringen i tårtan och stänger sen ringen med hjälp av tängerna.
    Man kan ju göra vad man vill till ett halsband. Jag gjorde precis en cupcake som man kan hänga i en kedja också.

    SvaraRadera