torsdag 24 februari 2011

Lamm!

Hejhej!

Fick en glad överrasking idag när jag tittade in på bloggen! Såg att jag har fått 2 följare på en dag!
Vad roligt!
Igår så tog mamma med mig till en garnaffär efter att vi hade bowlat och i garnaffären köpte jag ett nystan med vitt mohair garn.
När jag kom hem började jag virka med det nya garnet och pausade med det virkarbetet som jag håller på med och inatt så hade det blivit en söt liten figur av mitt nya mohair garn.
Det hade blivit ett litet lamm efter eget mönster som jag gärna vill dela med mig med er av!



Men tänk på! Även om detta är ett gratis mönster så är det inte okej att lägga ut det på någon annan hemsida eller säga att mönstret är ens eget. Man får inte heller sälja figurer baserade på mina mönster men man får självklart visa upp sina alster baserade på mina mönster på era egna bloggar, men glöm då inte att länka. Ni får också ge bort hur många figurer ni vill baserade på mina mönster!


Virkat lamm!
Denna lilla sötisen har jag virkat i mohair garn och i vanligt akrylgarn.
Denna är lätt att virka och kräver inte så mycket ansträngning.
Jag har använt mig av virknål 2.5mm fast man kan ju självklart använda en annan virknål beroende på hur garnet är.

Förkortningar:
fm = fastmaska
lm = luftmaska
sm = smygmaska
hst = halvstolpe
2i1 = öka
2
à1 = minska
V. = varv

Kropp:
V.1: 6fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
V.5-7: 3 enkla varv
V.8: 1fm, 2
à1
V.9: 1 enkelt varv
V.10: 2
à1

Huvud:
V.1: 6fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1
V.5: 3fm, 2i1
V.6-7: 2 enkla varv
V.8: 3fm, 2
à1
V.9: 2fm, 2
à1
V.10: 1fm, 2
à1

Ansikte:
V.1: 6fm
V.2: 2i1
V.3: 1fm, 2i1
V.4: 2fm, 2i1

Öron:
V.1: 3fm
V.2: 2i1
V.3-4: 2 enkla varv
Gör ett öra till.
Ben:
V.1: 4fm
V.2: 2i1
V.3-5: 3 enkla varv
Gör ett till ben till.

Arm:
Virka 6lm gör en hst i den andra lm från nålen, virka 4 sm i de 4 lm som är kvar.
Gör en arm till.
Montering:
Nåla först fast alla delarna som du vill ha dom och sy sen fast dom, en del efter en.
Till slut kan du knyta en rosett som du sen kan klistra på.
Klistra, eller brodera ögon och nos!
Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Hej vad kul att du delar med dig av dina mönster! Fin blogg!
    Supersött lamm!<3
    Kram Emmy

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, vad glad jag blir! :D

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig av mönstret. Sparade ner det på datorn. Jag har en mapp med enbart amigurumimönster.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vad kul att ni gillar mitt lilla lamm. Jag sitter här och ler när jag ser era fina kommentarer!

    SvaraRadera
  5. lammet var supersöt! Såg även cupcaken som du gjort av fimolera, grymt söt!

    Sv: Jag tror jag ska försöka mig på en cupcake, så får vi se hur det går ;)

    SvaraRadera
  6. Tack snälla !

    Jag har ju faktiskt gjort en cupcake, men jag måste säga att det är ganska svårt. ;)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Jätte söt! Roligt att du vill dela med dig av mönster.

    SvaraRadera